2010. augusztus 2., hétfő

Vacsora Adéle-nál - 2. rész (Receptek)

Előétel

Bazsalikomos sült paradicsomleves

Hozzávalók (4 személyre):
- 1/2 kg paradicsom
- 2 gerezd fokhagyma, felszeletelve
- 1 vöröshagyma, cikkekre vágva (zsenge idei főzőhagymát használtam)
- növényi olaj
- 10-12 friss bazsalikomlevél
- 1 1/2 evőkanál cukor + ízlés szerinti mennyiségben az ízesítéshez (ropogós nádcukrot használtam)
- 6 dl zöldségleves (Alnatura bio zöldségleveskockából készítettem)
- só (himalaya sót használtam)
- frissen őrölt bors (színes, vegyeset használtam)

A sütőt előmelegítettem 200 fokra.
A paradicsomokat megmostam, keresztben félbevágtam és egy alufóliával bélelt tepsire helyeztem, vágott felükkel felfelé. A hagymacikkelyeket a paradicsomok között elrendeztem, rájuk/közéjük szórtam a fokhagymaszeleteket. A paradicsomok tetejét megszórtam cukorral, a paradicsom-hagyma kupacot sóztam, borsoztam, kevés olajjal meglocsoltam.Sütőbe toltam, 25 percig sütöttem. Hagytam kihűlni. Mikor már szobahőmérsékletűre hűlt a tepsi tartalma, a paradicsomokat megszabadítottam a héjuktól és a csumájuktól, majd a késes robotgépemben a sült hagymákkal pürésítettem.

Időközben felforraltam a zöldséglevest, hozzáadtam az illatos-fűszeres paradicsompépet, botmixerrel még egy kicsit megdolgoztam. Összerottyantottam. Ekkor mindenképpen érdemes megkóstolni, hogy szükséges-e még bele cukor, esetleg só vagy bors.Miután elzártam a leves alatt a lángot, hozzákevertem rusztikusra aprított friss bazsalikomleveleket. Szobahőmérsékleten tálalva a legfinomabb.Díszítés: fa nyársakra koktélparadicsomot, friss bazsalikomlveleket és teljes kiőrlésű lenmagos-diós kenyérkockákat szúrtam és a levesestálkákon elrendeztem.



Főétel

Zöldséges rétesbatyuk

Hozzávalók (16 batyuhoz):
- 8 réteslap (Naturgold bio tönköly réteslapot használtam, melyből 1 csomag 4 db 40x40 cm-es lapot tartalmaz, ebből tehát 2 csomag szükségeltetett)
- biomargarin (Rapunzel napraforgósat használtam)
- 1 nagyobbacska cukkini
- 1 nagyobb padlizsán
- 1/4-1/2 piros színű és ugyanennyi sárga színű kaliforniai paprika
- 2 szál újhagyma vagy 1/2 zsenge főzőhagyma
- 1/2 teáskanál só (himalaya sót használtam)
- 1/2 teáskanál szárított bazsalikom
- 1/4-1/2 teáskanál szárított kakukkfű
- kevés frissen őrölt bors
- kevés növényi olaj (nálam bio repce)

A töltelékkel kezdtem.A zöldségeket megtisztítottam, falatnyi hasábokra, a hagymát pedig apróra vágtam.Wok-ban közepes lángon kevés olajon megfonnyasztottam a hagymát, rádobtam a padlizsánt. Sóztam. A párolódáshoz aláöntöttem egy kevés vizet, folyamatosan kevergettem. Mikor a padlizsándarabkák már félpuhára párolódtak, hozzáadtam a cukkinit és a paprikát. A zöldségeket készre pirítottam. Mikor már majdnem készen voltak, frissen őrölt borsot tekertem rájuk és összeforgattam őket a fűszernövényekkel. Ilyenkor érdemes kóstolni, hogy elég sós-e a zöldséges elegy. Lehúztam a zöldséges keveréket a tűzről, hagytam kihűlni.

A rétesbatyuk úgy készültek, hogy nedves konyharuhán óvatosan félbevágtam a réteslapot, így egy 40x20 centis téglalapot kaptam. Hosszában félbehajtottam, a réteslapcsíkot megkentem olvasztott margarinnal. A lap aljára helyeztem kb. 1 evőkanálnyi tölteléket - ügyelve rá, hogy a kanálba minden zöldségből jusson -, háromszögalakban felhajtottam a lapot, majd a háromszögalakban való laphajtogatást addig ismételtem, amíg a réteslap végére nem értem (ezt sokkal bonyolultabb leírni, mint megcsinálni, a gyakorlatban nagyon egyszerű, voltaképpen "adja magát"). Vékonyan kiolajozott tepsire helyeztem a rétesháromszöget, a tetejét olvasztott margarinnal megkentem és egy kevés szezámmaggal megszórtam. Ezt még tizenötször megismételtem. Két sütőlemeznyi rétesbatyut kaptam. 180-200 fokos sütőben kb. 15 perc alatt sültek aranybarnára a batyuk.Szobahőmérsékleten tálaltam (az alább következő salátákkal).

"Vegyes zöld" saláta

Hozzávalók:
- 1 doboznyi - úgy emlékszem 10 dkg - madárbegysaláta
- 1 fej bordó tölgylevél saláta
- 2 nagyobbacska sárgarépa
- frissen facsart citromlé
- növényi olaj (nálam bio repce)
- két maréknyi fenyőmag, száraz serpenyőben illatosra pirítva

A salátákat megmostam, a tölgysalátát nagyobb darabokra tépkedtem, a madárbegy leveleket egyben hagytam, szerintem így szépek.A sárgarépákat megtisztítottam, nagylyukú reszelőn hosszú csíkokra reszeltem.A zöldségeket óvatosan, lazán összeforgattam, megöntöztem olajjal és citromlevet facsartam rá, ezekkel az ízesítőkkel is összekevertem. Szerintem gyönyörű a mélyzöld, a bordó és az élénk narancssárga színek kavalkádja.Tálaláskor pirított fenyőmaggal koronáztam meg.


Friss gombasaláta

Lényegét tekintve friss, nyers gomba marinálva, igazán izgalmas étel!

Hozzávalók (4-6 adaghoz):
- 1/2 kg vékonyra szeletelt gombafej (csiperkét használtam)
- 1 evőkanál apróra vágott friss snidling
- 1 evőkanál apróra vágott friss petrezselyem
- 1/2 kis kockákra vágott piros (kaliforniai) paprika
A pácléhez:
- 125 ml növényi olaj (nálam bio repce)
- 3 evőkanál frissen facsart citromlé
- 1 evőkanál fehérborecet
- 1 gerezd zúzott fokhagyma
- 1/4 teáskanál chilipor
- kevés só (nálam himalaya)

A gombaszeleteket tálba tettem.Egy kis edénykében összekevertem az olajat, a citromlét, az ecetet, a fokhagymát és a chiliport. A páclét a gombaszeletek tetejére öntöttem, óvatosan összekevertem. az edényt lefedtem, majd pácolódni hagytam. Időnként átkevertem.A recept 2-3 óra pácolódási időt írt elő, én ezt készítettem el legelőször, így tkp. egész nap pácolódott. Tálalás előtt 1-1 1 /2 órával, megkóstoltam, hogy igényel-e és ha igen, mennyi sót, enyhén sóztam, hozzáforgattam a paprikát, a petrezselymet és a snidlinget.Hidegen tálaltam.

Forrás: Vegetáriánus ételek (Magyar Könyvklub)


Desszert

Meggyfagyi mákhabbal

Dolce Vita receptjén annyit módosítottam, hogy az abban szereplő állati eredetű hozzávalókat növényire cseréltem. Ill. elegendőnek bizonyult fele annyi fagyi, az eredeti receptben szereplő habmennyiséghez.

Hozzávalók (4 személyre):
A fagyihoz:
- 25 dkg friss magozott meggy
- 1,5 dl növényi tej (zabtejet használtam)
- 1 dl habbá verhető növényi tejszín (Soyatoo szójatejszínt használtam)
- 4 púpos teáskanál bio nádporcukor
A habhoz:
- 20 dkg nádporcukorral darált mák (nálam 2/3-1/3 arány a mák javára)
- 4 dl habbá verhető növényi tejszín (Soyatoo szójatejszín)

A meggyet megmostam, kimagoztam.Késes robotgépben pürésítettem a tejjel, a tejszínnel és a cukorral. Fagyálló dobozba öntöttem, óránként habverővel alaposan átkevertem. Kb. 5-6 óra alatt kellemes állagúra fagyott.Tálalás előtt a cukros mákot hozzáadtam a szójatejszínhez és krémes habbá vertem.A tálaló tálka aljára simítottam a mákhabot, ráültettem egy nagy gombóc fagyit, aminek a teteje is kapott még egy pöttyintésnyi habot. A hideg, fanyar meggyfagyi és az emellett már-már "meleg" buja, lágy, édes mákhab valóban zseniális kombináció!




Ital

Sárgabarckos-narancsos üdítő kakukkfűvel

Hozzávalók (2 literhez):
- 1 db narancs (biót használtam, hiszen héjastul megy az italba)
- 4-5 db friss sárgabarack
- 4-6 friss kakukkfűágacska
- 1/2-3/4 liter 100%-os narancslé (alacsony savtartalmú verziót választottam)
- kb. ugyanennyi tiszta víz vagy szénsavmentes ásványvíz

A narancsot megmostam és vékony karikákra vágtam. A sárgabarackokat kimagoztam, felszeleteltem. A megmosott kakukkfűvel együtt kancsóba tettem, felesben felöntöttem a narancslével és a vízzel.

Forrás: Wellness Cafe

Gyömbéres-mentás limonádé

Hozzávalók (2 literhez):
- 1 nagy citrom leve
- 2 evőkanál méz (termelői akácmézet asználtam)
- 12 friss mentalevél
- kb. 2-3 cm-es gyömbérdarab vékonyan felszeletelve
- 2 liter tiszta víz vagy szénsavmentes ásványvíz

A frissen facsart citromlevet egy kis tálkában alaposan elkevertem a mézzel. Egy 2 literes kancsó aljába öntöttem. Hozzáadtam a gyömbérszeleteket, a megmosott mentaleveleket és felöntöttem vízzel. Akár egy éjszakát is állhat a hűtőben, de 5-6 óra mindenképp jót tesz neki, 2 óra pedig kötelező. Nekem most sikerült friss biocitromhoz jutnom, így citromkarikák is kerülhettek bele.

Forrás: Ízek és érzések magazin, 2010. június-júliusi szám

1 megjegyzés:

  1. Nyammm,főleg az eperfagyit enném most meg mákhabbal, imádom a mákot, minden mennyiségben!
    De miért ilyen rosszak a képek?

    VálaszTörlés